Учителі української мови і літератури, зарубіжної літератури, іноземних мов, мистецтва вирішили, що розпочати навчальний рік варто з накопичення нових знань, ідей, друзів… Їхні серця сповнені любов’ю, вони небайдужі та професійні. Саме тому, 16 вересня їх об’єднала ІІІ Обласна школа вчителя-філолога «Методичний вернісаж – вересень 2021».
Кожен із учасників заходу розумів: для того, щоб учити інших, слід пізнавати нове самому. Це і стало найкращою мотивацією для педагогів узяти участь у роботі Школи. Захід тривав три дні й перетворився на свято, пріоритетним для всіх стало гасло: «Навчаючи – вчимося». На навчання завітали не тільки вчителі Київської області, а й гості з Полтавщини, Черкащини, Києва.
Школа філологів розпочалася урочистим відкриттям, на якому Наталія Бендерець, кандидат педагогічних наук, доцент, в.о. ректора КНЗ КОР «КОІПОПК», радо привітала учасників заходу, побажала всім успіхів на шляху реалізації програми НУШ в основній і старшій школі, нових ідей, креативу і здоров’я.
Наталія Химера, методист відділу української мови і літератури та зарубіжної літератури інституту, познайомила учасників із Програмою навчання, у якій органічно поєдналися майстер-класи і тренінги, зустрічі з творчими людьми, обмін думками в ході роботи круглого столу, спортивно-оздоровчий квест, а також екскурсії, прогулянки, відвідування театру.
Наталія Івановська, учитель української мови і літератури, зарубіжної літератури, модератор віртуального кабінету області, розповіла про роботу вчителів над наповненням ресурсу потрібними й цікавими матеріалами, поставила завдання перед консультантами ОТГ та керівниками методичних об’єднань учителів-філологів щодо методичної допомоги педагогам у роботі над якісними й потрібними матеріалами для розміщення їх у віртуальному кабінеті «Зарубіжна література».
Марія Буза, головний редактор журналу «Філологічний Олімп» і директор друкарні «Олімп», привітала вчителів із новою зустріччю та розповіла про переваги електронного журналу, про необхідність презентувати кращий досвід педагогів. Особливу увагу було приділено вмінню вчителів працювати в команді та бути відкритими для продуктивних партнерських відносин.
Три дні одночасно на двох локаціях тривали майстер-класи й навчальні тренінги, спікерами яких стали науковці, методисти, учителі-методисти, які запропонували учасникам Школи такі цікаві теми:
- «Інструменти для оцінювання роботи учня» (Ірина Почерніна, учитель української мови і літератури КЗ Кагарлицької міської ради «Черняхівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів» Кагарлицької ОТГ Обухівського району);
- «Естетично-смисловий компонент шкільної літератури» (Любов Малигіна, учитель зарубіжної літератури Черкаського фізико-математичного ліцею Черкаської області);
- «Форми візуалізації навчального матеріалу в процесі вивчення сучасної української літератури» (Іванна Ярмульська, учитель української мови і літератури Сквирського академічного ліцею);
- «На шляху до уроку зарубіжної літератури в НУШ» (Ольга Сутула, учитель зарубіжної літератури Карлівської загальноосвітньої школи Карлівської міської ради Полтавської області);
- «Готовність учителів-філологів до роботи за Державним стандартом базової середньої освіти: поради й рецепти» (Наталія Химера, викладач кафедри суспільно-гуманітарної освіти КНЗ КОР «КОІПОПК»);
- «Якісна освіта: психологічний комфорт уроку» (Леся Шелест і Людмила Багдасарова, методисти відділу практичної психології і соціальної роботи КНЗ КОР «КОІПОПК»);
- «Новітні техніки й прийоми у збереженні психологічного здоров’я педагогічних працівників: від емоційної стабільності до відновлення» (Світлана Ковальова, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри суспільно-гуманітарної освіти КНЗ КОР «КОІПОПК»).
Також педагоги зустрілися з сучасним українським поетом, прозаїком, перекладачем, ведучим Емігрантського радіо, видавцем, Сергієм Пантюком, який переконаний, що «у книгах є не лише мудрість, а й безліч взірців для створення себе майбутнього».
Круглий стіл «Шкільна мовно-літературна освіта: традиції й новаторство» став місцем активного обговорення реформування освіти в Україні, цікавих і різних суджень щодо шляхів успішної реалізації Державного стандарту в школі, упевнених переконань у тому, що разом учителі-філологи успішно впораються з поставленими завданнями.
Екскурсії та прогулянки зробили перебування вчителів на Школі комфортним і яскравим. Педагоги відвідали екскурсію «Біла Церква історична», яку на теплоході річкою Рось провів Володимир Перерва, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри суспільно-гуманітарної освіти КНЗ КОР «КОІПОПК», відомий дослідник історії Білої Церкви та Київщини.
Учасники заходу відвідали Ландшафтний парк «Буки», Храмовий комплекс: церкву Святого Великомученика Євгенія, дзвіницю Святого Данила, каплиці Святих Миколи та Олександра.
Спортивно-оздоровча програма (квест), яку запропонували учасникам Школи Віктор Качуровський, завідувач, і Володимир Проценко, методист відділу фізичної культури та захисту України КНЗ КОР «КОІПОПК», стала завершальним акордом триденного навчання вчителів. Учасники заходу оцінили не лише красу природи на берегах Роставиці, а й мали можливість активно оздоровитися змагаючись у швидкості, спритності. Квест став корисним не лише з точки зору оздоровлення, але і набуття навичок організації спортивних ігор для школярів.
На березі Роставиці відбулося й закриття ІІІ обласної школи, вручення сертифікатів усім учасникам і спікерам заходу.
Учителі отримали безліч позитивних емоцій, нові досвід, враження, знання та налаштувалися на продуктивну роботу в новому навчальному році. Вони залишили багато позитивних відгуків про захід. Пропонуємо й вам відчути їхні щирі емоції.
НАТАЛІЯ ХИМЕРА: «Моя робота з дорослими людьми давно стала для мене необхідною, звичною й радісною одночасно, тому завжди шукаю такі форми роботи з учителями, щоб вони приносили не лише користь, а й задоволення. Переконана, що Школа – це одна із форм, яка відповідає цій меті. За три дні заходу було стільки сказано, вислухано, усе це змішалося з виром емоцій та з екстримом, що думаю, слід сказати коротко так:
Щиро, від душі вдячна колегам, із якими працюю більше 29 років і які долучилися до організації заходу й підтримали мою програму навчання в Школі філологів, за сприяння й допомогу, за професіоналізм і небайдужість, Ви кращі!!!
А всім учасникам Школи – вдячна за позитив, співпрацю, за те, що навчалися й навчали. Точно знаю, ми на правильному шляху, і хочу вірити, що наступна Програма Школи філолога буде ще цікавішою, а зустріч теплішою (не зважаючи на пору року чи погоду)».
ОЛЬГА СУТУЛА: «Третій день обласної школи вчителя-філолога відрізнявся від попередніх для учасників тим, що до бажання пізнавати нове, спілкуватися з цікавими людьми приєднався тихий щем у серці від розуміння, що попереду розставання з тими, хто створював для тебе цю атмосферу творчості, дарував приємні хвилини спілкування з однодумцями. Тож ще з більшим завзяттям працювали на майстер-класі, ділилися думками про те, якими повинні бути уроки зарубіжної літератури в Новій українській школі.
У ході роботи були презентовані стратегії та прийоми читання, які вже застосовуються вчителями початкових класів і будуть продуктивними у п’ятих-шостих класах, адже забезпечать не лише реалізацію принципу наступності в навчальному процесі, але й підвищать якість читання учнів, яка є основою читацької культури.
Основна частина майстер-класу була присвячена питанням практичного застосування таксономії навчальних цілей Бенджаміна Блума.
Друга частина дня в Школі філологів пройшла на березі річки Роставиці с. Трушки. Корисним не лише з точки зору оздоровлення, але і набуття навичок організації спортивних ігор для вихованців став квест, проведений Качуровським Віктором Семеновичем та Проценком Володимиром Олександровичем, працівниками інституту.
Мене здивувала форма проведення круглого столу «Шкільна мовно-літературна освіта: традиції й новаторство». Це була невимушена серйозно-ділова, душевно-дружня розмова біля вогнища про плани і проблеми, про досвід і відкриття, про учнів, про реформу школи, нововведення, про те, що, незважаючи на труднощі, однак ми докладемо зусиль, щоб діти любили наш предмет.
А ще лунали жарти, що народилися за попередні дні навчання й були зрозумілі лише членам Школи, саме вони і стали особливою рефлексією всього навчання, адже тут були й екстраординарні цитування віршів про гриби, і демонстрація руханок із тренінгів. Словом, тут, ще раз «прожилися» дні навчання в Школі філологів.
І, ось підсумок роботи Школи вчителя-філолога – вручення сертифікатів і…ні, не прощання, а вже впевнені мрії про наступні зустрічі. У Школу прийшли просто слухачі, люди, не байдужі до професії, а роз’їхалися – друзі, однодумці. Тож, до нових зустрічей, друзі»!
ГАЛИНА САХНО: «Ще й сьогодні я під враженням від спілкування з дуже розумними та неординарними новаторами освіти. Величезне дякую Вам особисто, Наталіє Володимирівно, та Вашій команді за насичену та клопітку роботу. Особисто я взяла для себе багато запропонованих ідей та методів викладання свого предмета, а ще, що дуже важливо, ніби “перезавантажилая” й духовно, і фізично. ДЯКУЮ»!!!
ВІКТОРІЯ ЛИТВИН: «Неймовірно дружня атмосфера, приємні зустрічі та спілкування. Незвичайні майстер-класи! Дякую Наталії Володимирівні та всій команді інституту за таку гарну організацію!!! Це був не тільки досвід, а й прекрасний відпочинок!!!))) ДЯКУЮ!!!)))».
СОФІЯ ШЕВЧЕНКО: «Відгуки про Школу чула давно! І ось – пощастило! Враження лише позитивні! Щиро дякую всім за співпрацю, креативність! Зарядилася на весь навчальний рік! Надіюся, що зустрінемося ще не раз»!
ВАЛЕНТИНА КУРАКІНА: «Я постійна учасниця всіх шкіл, що відбулися, і щоразу поповнюю власні надбання новими ідеями, методами та формами роботи з учнями на уроках зарубіжної літератури завдяки зустрічам із фахівцями, творчими людьми. Під час роботи піднімалися актуальні проблеми Нової української школи, які допомагали розвинути професійну майстерність учителів-філологів. Нові знайомства, зустрічі з однодумцями сприяли особистісному і професійному зростанню. Отримала масу задоволення, вражень та позитивних емоцій від дружнього спілкування. Після таких зустрічей хочеться працювати креативно й натхненно. Щиро дякую організаторам ІІІ Школи за те, що вони допомагають учителям будувати сучасну українську школу».
ТЕТЯНА ШИЛО: «Три дні школи «Методичний вернісаж – вересень 2021», а скільки вражень, незабутніх емоцій! Належний рівень організації всього заходу, високий професіоналізм гостей-спікерів Школи й викладачів інституту, щирість і доброзичливе ставлення один до одного всіх учасників заходу – саме це особливо вражає. Переконана, що кожен із нас узяв до своєї «педагогічної скарбнички» щось новеньке й ефективне, що допоможе, зрештою, підвищити професійну майстерність. Школа вчителів-філологів – це не тільки нові знання, а й нові знайомства, безцінний обмін досвідом із колегами, можливість зарядитися позитивною енергією на весь навчальний рік. Особливо ця енергія доречна тепер, восени, коли з настанням холодів може завітати непрохана гостя – «осіння хандра». Велика подяка всім організаторам Школи за проведену роботу, допомогу вчителям, які натхненно працюють, намагаючись зробити навчання дітей цікавим, ефективним і сучасним».
ЛЮБОВ МАЛИГІНА: «Другий день Школи філологів розпочався заглибленням у твори літератури, такі знайомі кожному і такі несподівані, нерозгадані навіть після «енного» прочитання. На майстер-класі «Естетично-смисловий компонент шкільної літератури» досліджувала, роздумувала й шукала відповіді разом із слухачами над вічними проблемами класиків, закодовані в символах, структурі текстів.
Як уникнути професійного вигорання, виробляти стресостійкість, організовувати психологічний комфорт на уроці навчала під час тренінгу методист інституту Людмила Багдасарова. Музика, руханки, ігри запалювали радість, піднімали настрій, знімали втому вчителів.
Цікавою була зустріч із відомим українським поетом Сергієм Пантюком. Вірші дитячі, дорослі, воєнні викликали масу почуттів, переживань… «У книгах є не лише мудрість, а й безліч взірців для створення себе майбутнього» – переконаний поет. День завершився душевним стишенням, філософським роздумом про життя власне та людське в Ландшафтному парку «Буки» та Храмовому комплексі. А ввечері на слухачів чекала прекрасна осіння Біла Церква. Дякую за день, дякую за враження».
ЛАРИСА ГРОМАДСЬКА: «Учителі-філологи – це творчі креативні люди, які вміють захоплюватися й захоплювати, створювати чудову атмосферу й бачити прекрасне. Школа філолога допомагає педагогам не лише отримати нові знання, сприяє пошуку цікавих ідей і відкриттю нових талантів, об’єднує навколо себе однодумців, а й спонукає працювати з радістю.
Теплі осінні дні пролетіли дуже швидко й були дуже цікавими, насиченими й емоційними. Пізнавальні майстер-класи з мови та літератури, тренінги із психології, обмін досвідом, дивовижні екскурсії мальовничою Білоцерківщиною подарували нам багато позитивних емоцій, незабутніх вражень і бажання зустрітися знову. Ми познайомилися з талановитими людьми, відвідали Білоцерківський театр, дізналися про давню історію Білої Церкви. Творчі корисні заняття, поєднані з чудово проведеним дозвіллям, сприяли “перезавантаженню”.
Цей захід можна назвати школою педагогічної майстерності, де невимушено, із задоволенням, отримуєш нові знання, сповнюєшся позитивом, це справжнє «перезавантаження» для педагога. Така форма підвищення кваліфікації сприяє пошуку нових ідей, відкриттю нових талантів, допомагає працювати з радістю. Недаремно ми щодня пишемо на дошці «класна робота». До нових зустрічей»!
СВІТЛАНА МИХАЙЛОВСЬКА: «Думаю, що всім учасникам школи дуже пощастило: стільки нового дізналися, скільки вражень отримали, скільки нових друзів-однодумців знайшли!!!
Наша вереснева Школа подарувала своїм учасникам незабутні зустрічі з висококваліфікованими спікерами та педагогами-майстрами, а також дала можливість зарядитися енергією, милуючись краєвидами природи Білоцерківщини під час екскурсій. І все це ми отримали, дякуючи керівнику Школи, нашому куратору, нашій неперевершеній Наталії Володимирівні Химері.
Сподіваємося на нові цікаві зустрічі»!
Дайджест ІІІ Обласної школи вчителя-філолога «Методичний вернісаж – вересень 2021»: https://drive.google.com/file/d/1EFN-oSr959NXpSuGNnyPimXg9eSpaddV/view?usp=sharing