Виховуй у собі Людину – ось що найголовніше,
інженером можна стати за п’ять років,
учитись на людину треба все життя.
Василь Сухомлинський
29 березня 2023 року відділом української мови і літератури та зарубіжної літератури КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів» у режимі онлайн проведено обласний круглий стіл «Ціннісні орієнтири педагога Нової української школи» для методистів регіональних методичних служб, координаторів і керівників регіональних методичних об’єднань учителів української мови і літератури, зарубіжної літератури Київщини.
Ключова ідея Концепції Нової української школи – виховання на цінностях, формування ціннісних ставлень і суджень, які слугують базою для щасливого особистого життя та успішної взаємодії з суспільством.
Наталія Химера, методист відділу української мови і літератури та зарубіжної літератури, привітала учасників заходу та зазначила, що цінностей не можна навчитися, їх можна тільки пережити, адже цінність формується щодня, а не згідно з розкладом навчальних занять. Ціннісні орієнтири – основа життєвого вибору та успішної самореалізації особистості.
Іванна Ярмульська, завідувач відділу української мови і літератури та зарубіжної літератури, зосередила увагу на практиці реалізації ціннісних орієнтирів навчання НУШ, зокрема запропонувала форми роботи, спрямовані на розвиток в учнів/учениць навичок критичного сприйняття інформації: уміння відрізняти факти від суджень, ідентифікувати фейки, здійснювати пошук якісної інформації.
Педагог, який не може визначити свої особисті та професійні цінності, не зможе сформувати ціннісні орієнтації своїх учнів. Олена Гриценко, учитель зарубіжної літератури, директор Мироцької гімназії № 12 Бучанської міської ради, запропонувала визначити ціннісні орієнтації вчителів-словесників Київщини, використовуючи методику Мілтона Рокича. Учителі визначили найважливіші цінності, якими керуються в житті: здоров’я, активне життя, власне сімейне щастя, свобода, цікава робота, робота над собою; відповідальність, дисципліна, незалежність, освіченість, чесність, чуйність.
Лариса Фартух, учитель зарубіжної літератури, директор Пищиківської гімназії – початкової школи Фурсівської сільської ради Білоцерківського району, зазначила, що формування ціннісних орієнтирів на сучасному уроці літератури передбачає усвідомлення й осмислення цінностей, відображених у творі, через його аналіз і інтерпретацію, використання компетентнісно-зорієнтованих завдань, оптимальних форм, прийомів та методів з опорою на ціннісний потенціал твору: пошуково-дослідницькі, проблемні завдання і вправи, комунікативно-ситуативні вправи; прийоми технології критичного мислення через читання та письмо (кластер, семантична карта, «Щоденник подвійних нотаток» тощо); «Піраміда художнього твору», «Діаманта», «Карта емпатії», завдання для роботи з медіатекстами (створення портфоліо до твору, постеру, буктрейлеру, тизеру, інтерактивного плакату, мотиватору тощо).
Олена Боярчук, учитель української мови і літератури, зарубіжної літератури Бородянського ліцею № 1 розповіла колегам про організацію партнерства між учнем та вчителем, презентувала кейси персоналізованого навчання на уроках словесності: «Урок приготування мрії», «Урок щастя».
Що таке ІКТ, і як ця абревіатура розшифровуються, знають усі. Ірина Почерніна, учитель української мови і літератури комунального закладу Кагарлицької міської ради «Черняхівський ліцей», продемонструвала, що за допомогою ІКТ, різних вправ та методів («Дерево рішень», «Хмара слів», «Інтерактивні плакати», «РАФТ» та інші) можна зорієнтувати учнів/учениць у виборі цінностей, які будуть сприяти виробленню стійкого імунітету до негативних подій життя, формувати ціннісні орієнтири особистості.
Ціннісне ставлення особистості до себе передбачає адекватну самооцінку, бачення власних переваг і недоліків, готовність працювати над вирішенням проблем самовдосконалення, самовиховання. Тому важливою складовою сучасного уроку є рефлексія – роздуми, спрямовані на аналіз власних станів, усвідомлення здобутих знань та вмінь. Тамара Черненко, учитель української мови і літератури комунального закладу Кагарлицької міської ради «Кагарлицький ліцей № 1», запропонувала увазі колег низку прийомів рефлексії, які спонукатимуть школярів до самоаналізу діяльності та її результатів.
Завершився захід позитивними емоціями, зацікавленістю, бажанням чути та ділитися напрацюваннями впровадження ціннісного складника в освітній процес закладів освіти, що сприятиме вихованню патріота, громадянина, відповідальної особистості як за своє життя, так і за життя соціального і природного оточення, без чого неможливий належний поступ українського суспільства.