«На уроках літератури не повинно бути ні викладачів, ні учнів, ні інспекторів…
хай будуть лише Читачі»
Борис Степанишин
Саме під таким гаслом 10 листопада в онлайн-режимі відбулося перше засідання обласної педагогічної студії вчителів-філологів з теми «Формування культурної компетентності читацьких інтересів та естетичних смаків учнів у процесі читання художніх творів на уроках позакласного читання» (на базі Опорного закладу освіти «Новозаліський ЗЗСО І-ІІІ ступенів-ЗДО» Бородянської ТГ).
Учасники педстудії під керівництвом Химери Наталії Володимирівни, методиста відділу української мови і літератури та зарубіжної літератури КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів», на початку заняття опрацювали ряд фахових питань:
- Особливості впровадження державного стандарту базової середньої освіти;
- Яким чином має бути побудований освітній процес, щоб забезпечити успішну реалізацію державного стандарту у 5-9 класах;
- Переваги та недоліки модельних навчальних програм.
Головний спеціаліст відділу освіти Бородянської селищної ради Боярчук Олена Анатоліївна опрацювала з учасниками педстудії питання реалізації модельних навчальних програм із зарубіжної та української літератур, які вступають в дію вже у 2022/2023 навчальному році.
Актуальними меседжами педагогічної студії стали виступи її керівників.
Шульга Галина Миколаївна, вчителька КЗ «Новокорогодський ЗЗСО І-ІІ ступенів-ЗДО», розказала освітянам специфіку вибору творів для позакласного читання, про випереджувальні завдання як спосіб зацікавлення учнів у підготовці до уроків позакласного читання. Також вчителька поділилася практичним досвідом створення літературної карти для окремого класу як дієвий засіб організації уроків позакласного читання.
Отрошко Людмила Олексіївна, вчителька ОЗО «Новозаліський ЗЗСО І-ІІІ ступенів-ЗДО», розкрила секрети підготовки «шпаргалок» для учнів на урок позакласного читання. Учасники заходу мали змогу розширити свої знання про такі методи роботи як пантбук і печворк, про варіанти їх створення та особливості використання на уроках позакласного читання.
За результатами першого заняття обласної педагогічної студії учасниками заходу було вироблено низку рекомендацій:
- провести регіональні методичні об’єднання учителів зарубіжної літератури та української мови і літератури з питань практичного впровадження Державного стандарту базової середньої освіти та визначення інноваційних шляхів його реалізації;
- вивчити та проаналізувати модельні програмами із літератури, які вступають у дію у 2022/2023 навчальному році та підготувати власні варіанти їх підготовки для використання в закладі освіти;
- підготувати кейс ідей з теми «Читати позакласно – класно!»;
- систематично працювати над наповненням авторськими розробками учителів зарубіжної літератур та української мови і літератури рубрик Віртуального навчального кабінету «Зарубіжна література» на сайті КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів»;
- популяризувати серед філологів Київщини та систематизувати залучення вчителів-практиків області до роботи в журналі «Філологічний Олімп».
На етапі рефлексії учасники поділилися роздумами, щодо впровадження модельних навчальних програм, відзначили методи та прийоми, які найбільше зацікавили їх, обговорили структуру створення збірника «Розвиток культурної компетентності та формування читацьких інтересів, естетичних смаків учнів на уроках позакласного читання».
Отже робота щодо підготовки педагогів-філологів до роботи за Державним стандартом базової освіти розпочалася: алгоритм складання навчально-методичного забезпечення мовно-літературної галузі на адаптаційний період (5-6 класи) знайдено, діалог справжніх професіоналів відбувся в атмосфері доброзичливості, поваги і натхнення.