8 листопада 2023 року в Демидівському ліцеї Димерської селищної ради відбулося перше засідання обласної педагогічної студії Рихлик Тамари Іванівни, учителя географії, Заслуженого учителя України з теми
«Географічні знання у формуванні особистості громадянина України».
У роботі педстудії взяли участь вчителі географії з 11 громад Бориспільського, Бучанського, Вишгородського, Обухівського та Фастівського районів. Раді були вітати почесних гостей – Гладковського Романа Васильовича, головного спеціаліста відділу змісту освіти, мовної політики та освіти національних меншин Директорату шкільної освіти Міністерства освіти і науки України та Олещенка В’ячеслава Івановича, в.о. Президента Українського географічного товариства, старшого наукового співробітника Інституту держави і права імені В.М.Корецького НАН України, кандидата географічних наук.
Учасників педагогічної студії привітала директор ліцею Якименко Галина Миколаївна. Вона ознайомила присутніх із стратегією розвитку закладу на п’ять років, наголосила на створенні комфортних освітніх умов для учнів ліцею, на особливостях діяльності в умовах воєнного стану.
Куратор педстудії, Совенко Валерій Володимирович, завідувач відділу географії та економіки КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів», звернув увагу присутніх на нормативні документи, які регламентують роботу педагогічної студії та Положення про обласну педагогічну студію.
Робота педагогічної студії розпочалася з інтригуючого знайомства – вправи «Коло думок». Одинадцятикласники звернулися до вчителів географії із запитаннями: чи дійсно вірять вони в отой крилатий вираз, що «Без географії – ти ніде, без географії – ти ніяк!»? Чи рекомендують обирати географічний факультет? Чи вважають і сьогодні вчительську професію успішною? Як доцільніше вивчати у школі географію – як окрему дисципліну чи у складі інтегрованого курсу? Якого монархічного титулу заслуговує географія, якщо математика – «цариця» наук?
З недавніх пір географічна спільнота широко обговорює питання «Географія у світлі реформ: час ренесансу чи час занепаду?». Роман Гладковський у своєму виступі зробив наголос на тому, що відповідно до Державного стандарту географія є і залишається базовою природничою дисципліною, що вона повернута до НМТ як предмет для вибору, а щоб географія була затребуваною у середовищі учнів, то мають попрацювати й науковці, й учителі.
Цю тезу у своєму виступі розвинув В’ячеслав Олещенко, звернувши увагу на роль географічних знань у формуванні особистості громадянина України. Знання про свою державу є пріоритетними завданнями шкільної географії, бо саме вони є основою для виховання патріотизму, формування активної громадянської позиції.
Дискусія «Як перетворити «просто географію» у «географію практичну» пройшла жваво й невимушено, адже це питання хвилює кожного учителя- практика. Тамара Рихлик наголосила, що сучасне суспільство потребує самостійних, ініціативних, відповідальних громадян, здатних ефективно взаємодіяти у виконанні соціальних, виробничих і економічних завдань. Щоб сформувати такі особистісні якості, потрібно ширше впроваджувати компетентнісно-орієнтований підхід у навчанні. Основою такого підходу є компетентнісно – орієнтовані завдання як шлях успішної адаптації особистості у сучасному світі. Це голoвний засіб фoрмування географічної компетентності, перевірки та oцінювання рівня її сформованості. Унікальність таких завдань у тому, що вони можуть бути використані учителем на будь-якому уроці, їх можна застосовувати і в позаурочний час.
Під час групової практичної роботи вчителі спочатку ознайомилися із алгоритмом створення компетентнісно-орієнтованих завдань, а потім спробували розробити завдання для учнів 6 – 11 класів «Без географії ти ніде!», «Без географії ти ніяк!». Завдання для груп були цікавими й різноплановими: як зорієнтуватися у незнайомому місці у будь який час доби? Як пояснити наслідки зникнення Каховського водосховища для жителів та економіки півдня України? Як скласти пам’ятку щодо вибору місця для зведення будинку для жителів населених пунктів , біля яких протікає річка? Що порадити жителям Київщини, які вирішили вкласти кошти у «сонячну енергетику»? Як вплинула війна на просторові зміни в економіці України?
Особливу зацікавленість викликало завдання «До своїх по своє!», бо вчителям було запропоновано використати упаковки та етикетки зразків продукції українських виробників. А з метою релаксації були створені «карти емоцій», де кожна з груп змогла висловити своє ставлення до друзів і недругів, України, до партнерів і до країн світу з «очікувальною» позицією.
Отримали учасники педстудії й домашнє творче завдання-лайфхак від учителя географії «ЗДИВУЙ! ЗАІНТРИГУЙ! ЗМОТИВУЙ!»