«Любов і є той головний інструмент, той рятівний засіб,
за допомогою якого вирішується ця жахлива проблема.
Обійміть власну дитину, скажіть, що любите її,
і ви врятуєте і її, і себе»
У світлі сьогоднішніх подій проблема суїциду серед підлітків залишається актуальною та тривожною: Україна – в десятці країн-лідерів із самогубств. Це загрозливе соціальне явище, яке може мати довгострокові наслідки для індивідів, їхніх родин та суспільства в цілому. Для вирішення цієї проблеми важливо удосконалювати систему збереження ментального здоров’я та зменшувати стигматизацію щодо психічних захворювань, розвивати у підлітків соціально-емоційні навички, вміння підтримувати відкрите спілкування та створювати середовище, де є необхідна підтримка.
22 грудня 2023 року департамент освіти і науки Київської обласної державної адміністрації та комунальний навчальний заклад Київської обласної ради «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів» провели семінар «Превентивна діяльність фахівців психологічної служби щодо проявів самоушкоджуючої поведінки у підлітків» для завідуючих міськими центрами практичної психології і соціальної роботи, практичних психологів центрів професійного розвитку педагогічних працівників, фахівців, які координують діяльність працівників психологічної служби в територіальних громадах Київської області, практичних психологів та соціальних педагогів закладів освіти. Всього у заході взяло участь 377 осіб.
Розпочала захід ректор інституту, кандидат педагогічних наук, доцент Євгенія Бачинська, яка окреслила мету і завдання заходу та наголосила на важливості забезпечення сприятливого психосоціального середовища у закладі освіти та актуальність зазначеної теми.
Роль безпечного освітнього середовища у новому вимірі сьогодення розкрила Жанна Осипенко, заступник голови Київської обласної державної адміністрації, закцентувавши на тому, що безпечне освітнє середовище є основою для успішного навчання та розвитку дітей, особливо в умовах швидких технологічних, соціокультурних і глобальних змін, яке сприяє як фізичному так і емоційному благополуччю, а також готовності до життя в сучасному суспільстві.
У рамках співпраці між закладами освіти Київської області та представниками ювенальної поліції щодо попередження та проявів суїцидальної поведінки підлітків до зустрічі доєдналася начальник відділу ювенальної превенції управління превентивної діяльності Головного управління Національної поліції в Київській області Олена Косенко.
Фактори ризику та маркери суїцидальної поведінки можуть слугувати ознаками, що особа може бути в небезпеці або потребує додаткової уваги та підтримки. Вікторія Янковець, тренерка у сфері захисту прав людини ВГЦ «Волонтер» озвучила фактори ризику та маркери суїцидальної поведінки, на які необхідно звертати увагу у роботі з підлітками. Важливо відзначити, що наявність цих факторів не завжди означає, що особа точно скоїть суїцид, але вони можуть свідчити про підвищений ризик.
Юлія Заварницька, психологиня, консультантка програми СЕТА, тренерка та супервізорка програми СЕТА CPSS, експертка україно-норвезького проєкту «Профілактика суїцидів у громадах», експертка Центру НаУКМА, презентувала програму «Профілактика суїцидів у громадах», яка включає в себе різноманітні заходи та ініціативи, спрямовані на зменшення ризику суїцидальної поведінки та підтримку осіб, які можуть опинитися у вразливому стані.
Найбільш дієвою формою соціально-педагогічного втручання у суїцидальний процес є профілактична робота: запобігання різноманітних колізій, збереження, підтримання і захист ментального здоров’я. Саме на цьому акцентувала увагу фахівців Тетяна Харьківська, менеджерка соціальної сфери, фахівчиня Департаменту науково-методичної роботи та медіації, консультантка Національної гарячої лінії для дітей та молоді ГО «Ла Страда-Україна» у своєму виступі.
Завідувач відділу практичної психології і соціальної роботи Леся Шелест, презентувала рекомендований алгоритм дій фахівців психологічної служби щодо попередження та профілактики суїцидальної поведінки у підлітків. Було наведено низку методичних рекомендацій щодо профілактичних заходів, які допоможуть учасникам освітнього процесу підвищити психологічну освіту та сформувати навички емоційної саморегуляції, конструктивних вирішень проблем та стресових ситуацій.
Учасники висловили вдячність організаторам та команді спікерів за цікавий та змістовний семінар, за змогу вкотре переконатися, що сьогодні профілактика самогубств полягає не в уникненні конфліктних ситуацій, а у створенні такого психологічного клімату, щоб підліток не відчував себе самотнім, невизнаним і неповноцінним.