22 квітня 2020 року, відповідно до плану роботи Комунального навчального закладу Київської обласної ради «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів», центром підтримки інклюзивної освіти був проведений оnline-коворкінг на платформі ZOOM «Інклюзивний простір: пріоритетні напрями забезпечення рівного доступу до освіти дітей з особливими освітніми потребами». У заході взяли участь директори та фахівці інклюзивно-ресурсних центрів Київської області.
З вітальним словом до учасників звернулася Т.М. Луценко, завідувач центру підтримки інклюзивної освіти КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів».
У ході коворкінгу працювали три локації, на яких розглядались такі питання:
ЛОКАЦІЯ І. «Професійно-особистісні якості та компетенції педагога в інклюзивному середовищі в умовах Нової української школи» (координатор роботи локації – Луценко Т.М., завідувач центру підтримки інклюзивної освіти КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів»).
Спікерами виступили: Маркова А.В., директор КЗ Сквирської районної ради «Сквирський районний інклюзивно-ресурсний центр», Коцюбанська Н.І., директор КЗ Рокитнянської районної ради «Рокитнянський районний інклюзивно-ресурсний центр», Храпунова В.О., директор КУ «Інклюзивно-ресурсний центр» Васильківської міської ради, Багінська А.В., директор КЗ «Володарський районний інклюзивно-ресурсний центр» Володарської районної ради та Секереш Ю.М., директор КУ «Інклюзивно-ресурсний центр» Тетіївської міської ради.
У виступах спікерів було акцентовано увагу на якісно нових вимогах до професійної діяльності та особистості сучасного вчителя, адже він має бути найбільш підготовленим до реалізації завдань, які ставить перед ним інклюзивна освіта та Нова українська школа.
Важливим було висвітлення питання щодо створення інклюзивного освітнього середовища як фактора виховання та розвитку дітей з особливими освітніми потребами з урахуванням їхніх психофізичних особливостей.
Увагу учасників звернено на технології навчання і виховання в інклюзивному середовищі, які мають бути придатні та ефективні для задоволення різноманітних освітніх потреб усього багатоманітного контингенту учнів. Виокремлено питання соціалізації дитини з особливими освітніми потребами та значення соціалізуючої функції вчителя в інклюзивному класі.
У ході виступів були розглянуті питання співпраці різнопланових фахівців у закладі освіти та налагодження партнерської взаємодії в межах міста, району чи територіальної громади.
ЛОКАЦІЯ ІІ. «Врахування психолого-педагогічних закономірностей та особливостей індивідуального розвитку дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного освітнього середовища» (координатор роботи локації – Слободяник Г.І., методист центру підтримки інклюзивної освіти КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів»).
Спікери локації: Масло О.І., директор “Миронівського інклюзивно-ресурсного центру” Миронівської міської ради, Вітрук Л.А., директор КУ «Інклюзивно-ресурсний центр» Бородянської районної ради, Рябущиць Т.Г., директор КУ “Інклюзивно-ресурсний центр” Бородянської селищної ради, Хмельницька Т.В., директор КЗ “Інклюзивно-ресурсний центр” Фастівської міської ради та Прокопенко В.Г., директор КУ «Районний інклюзивно- ресурсний центр» Макарівської районної ради.
Значну увагу було приділено питанню роботи з дітьми з ТПМ (тяжкі порушення мовлення), оскільки це найчисленніша категорія дітей з особливими освітніми потребами. Зокрема, було представлено способи розв’язання складних і багатопланових завдань інклюзивної освіти школярів з ТПМ.
Під час висвітлення питання роботи з дітьми з розладами аутистичного спектру в інклюзивному середовищі наголос зроблено на важливості врахування під час здійснення психолого – педагогічної корекції та супроводу таких дітей ступеня функціональності у них трьох основних критеріїв: порушення соціальної взаємодії, труднощів у комунікації та стереотипності у поведінці, інтересах та діях.
Цікаво було представлено питання роботи з дітьми з комплексними порушеннями розвитку – учасники відкрили для себе метод психологічної підтримки батьків, які виховують дітей зі складними (комплексними) порушеннями, з використанням 6-ти канальної ресурсної моделі BASIC Ph Мулі Лаада.
Увагу учасників заходу також було звернено на пріоритетні напрями інклюзивної освіти дітей з інтелектуальними порушеннями та особливості забезпечення навчання і розвитку дітей із сенсорними порушеннями шляхом застосування спеціальних корекційних засобів та технологій.
ЛОКАЦІЯ ІІІ. «Партнерська взаємодія педагогічних працівників з батьками, які виховують дітей з особливими освітніми потребами» (координатор роботи локації – Дерій О.В., методист центру підтримки інклюзивної освіти КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів»).
У ході локації працювали спікери: Горгуль Ю. П, директор КУ Ржищівської міської ради «Інклюзивно-ресурсний центр», Паламаренко В.П., директор КЗ ТРР «Таращанський районний інклюзивно-ресурсний центр», Шелудько Л.А., директор КУ «Інклюзивно-ресурсний центр» Богуславської районної ради, Янушевич О.М., директор районного інклюзивно-ресурсного центру Фастівської районної ради та Левченко В.М., директор КЗ Обухівської міської ради “Обухівський міський інклюзивно-ресурсний центр”.
У своїх виступах спікери висвітлили актуальні питання щодо створення основних умов успішної організації партнерства між вчителем та батьками, розкрили сутність соціально-педагогічного партнерства, виокремили систему взаємовідносин всіх учасників освітнього процесу в закладі освіти (дітей, батьків, вчителів, керівників).
Важливим було включення практичних порад батькам з розвитку сенсорних відчуттів у дітей з особливими освітніми потребами, блоку практичних вправ на подолання негативних станів у дітей з особливими потребами та системи заходів щодо формування мотивації у батьків до налагодження продуктивної комунікації.
В сучасних умовах актуальним є питання взаємодії педагогів з батьками дітей з особливими освітніми потребами з використанням онлайн-технологій. Дистанційні форми роботи застосовуються для інформування, консультування, проектування спільної розвивальної та виховної роботи.
Завдяки різним новітнім технологіям батьки можуть отримувати актуальну інформацію щодо життєдіяльності дитини вдома.
У ході проведення учасники були залучені до інтенсивного спілкування, прямої комунікації, що сприяло підвищенню ефективності роботи заходу та створенню доброзичливої атмосфери.
До участі в заході приєдналися 50 осіб.
Всі матеріали заходу розміщено у віртуальному кабінеті центру підтримки інклюзивної освіти КНЗ КОР «КОІПОПК».