«Навчаючи – вчимося».
17–19 червня 2023 року на базі Комунального навчального закладу Київської обласної ради «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів» відбулася ІV обласна літня школа вчителя-філолога «Методичний вернісаж – червень 2023», для консультантів ЦПР та працівників ОТГ, які відповідають за цикл мовно-літературних шкільних предметів та керівників міжшкільних і шкільних об’єднань учителів зарубіжної літератури та української мови і літератури, вчителів української мови і літератури, зарубіжної літератури Київської області. Школа була присвячена темі «Особистісно-професійний імідж сучасного педагога: забезпечення викладання української мови і літератури, зарубіжної літератури в 5-6 класах Нової української школи в 2023/2024 н.р.».
Із вітальним словом до учасників звернулися проректор інституту Ірина Сотніченко, завідувач відділу української мови та літератури, зарубіжної літератури Іванна Ярмульська, методист цього відділу та ідейний натхненник і організатор літніх шкіл учителів-філологів Наталія Химера, вчитель зарубіжної літератури ОЗО Немішаївський ліцей №2 Римма Примаченко. У їх виступах мова йшла про те, якими важливими для професійного самовдосконалення і зростання сучасного педагога є спілкування з колегами у колі однодумців, можливість поділитися своїм унікальним досвідом, спробувати знайти відповіді на питання, як стати сучасним учителем, бути цікавим для учнів.
Привітали учасників Школи і працівники Комунального закладу «Центр культури, дозвілля та спорту» Фурсівської сільської ради, переможці Міжнародних, Всеукраїнських, Обласних фестивалів-конкурсів – танцювальний колектив «Шанс» (с. Яблунівка) подарували гостям танець «Привітальний», керівник Таїсія Крижанівська, а викладач естрадного співу Ірина Дідух віншала учасників піснею.
Програма Літньої школи була насичена різноманітними методичними майстер-класами та тренінгами, проведеними творчими непересічними особистостями: викладачами інституту (Світлана Мірошник, Іванна Ярмульська, Оксана Лященко) та вчителями-практиками (Олена Гриценко, Римма Примаченко). Важливим для учасників школи було відчути, що вони знайшли однодумців, набули досвіду, збагатили свою методичну скарбничку новими ідеями, підходами, методами та прийомами.
«Це було мегапізнавально і мегазахоплююче!» – стверджують учасники школи.
Крім суто філологічних та методичних тем, які презентувалися спікерами Літньої школи, актуальними стали майстер-класи з психології (викладачі: Світлана Загурська, Леся Шелест) та мистецтва (Альона Чебан), практичні заняття з домедичної та безпекової підготовки (викладачі Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів Віктор Качуровський, Надія Лисенко, представниці Білоцерківського відділу Червоного Хреста Катерина та Юлія).
«У книгах є не лише мудрість, а й безліч взірців для створення себе майбутнього». Під таким гаслом відбулася зустріч із талановитими митцями слова Київщини Володимиром Дідківським, Любов’ю Завіщаною, Ольгою Довгоп’ят. Глибокі філософські вірші про життя, щемлива інтимна лірика, запальні гумористичні мініатюри сприяли емоційному натхненню всіх присутніх. Підсумовуючи свої враження про літню школу, вчителі писали вірші, сенкани, верлібри.
На Школі педагоги не тільки поповнювали свої фахові знання, але й доторкнулися до прекрасного: історії й природи Білої Церкви та божественно-прекрасної музики Й. С. Баха у виконанні чудової органістки Тетяни Орлової, яка не лише музикою, але і розповіддю про неї торкнулася душі кожного; після концерту пані Тетяна відповіла на численні запитання глядачів-філологів.
Підсумком роботи та рефлексією Школи став «круглий стіл», який провела Лариса Фартух, директор і вчитель зарубіжної літератури Пищиківської гімназії-початкова школа Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області. У інтерактивній взаємодії вчителі досліджували те, якими вони бачать самі себе, погляд наших учні та їх батьки, звісно, не забули про погляд керівника закладу освіти. Це було дуже креативно та весело! Координатор віртуального кабінету відділу української мови та літератури, зарубіжної літератури Олена Боярчук презентувала оновлений сайт кабінету матеріали якого створюються вчителями Київщини та є гарною методичною допомогою не лише для педагогів Київщини. Пані Олена розповіла про архітектуру віртуального кабінету та рубрики, запросила всіх охочих для співпраці.
Фінальним акордом заходу стало вручення сертифікатів усім учасникам та подяк спікерам. У заключному слові Наталія Химера підкреслила, що особистісно-професійний імідж вчителя-філолога відіграє значущу роль у справі опанування педагогами НУШ. Учасники знайшли відповіді на чимало питань: «Як рухається реформа НУШ»?, «Які цикли її впровадження та дієвий інструментарій»? «Як виглядає сучасний урок?», «Як знайти своє місце у важливих освітніх змінах України?». Але це лише перші кроки, а попереду – праця над собою, прокладання особистого професійного маршруту та реалізація пріоритетних підходів НУШ.
НУШ – це освіта нової філософії, нових сенсів.
НУШ – це захоплююча подорож двох, учителя та учня, країною з назвою ЖИТТЯ: саме тому девізом Школи стало «Навчаючи – вчимося».
НУШ – це практико орієнтована безпечна та біоадекватна школа, яка сповнена емпатією, довірою, повагою, розумінням, дружбою та любов’ю.
Із відгуків учасників про школу:
- Курси, за якими вже скучила.
- Наталія Володимирівна і компанія – творчі, креативні, сучасні, щирі.
- Старі й нові друзі, які поділяться досвідом, думками, проблемами, радістю, сумом.
- Коло друзів-колег спонукає йти вперед, навчатися і навчати. Дякую!
- Надзвичайні емоції від спікерів, колег, музики, подорожей.
- Дякую за атмосферу успіху та джерела знань!
- Спілкування з альтруїстами-однодумцями.
- Релакс.
- Потужна мотивація власного розвитку.
- Три дні щастя! Дякую!
- Віра, що все буде добре!
- Три дні промайнули непомітно-швидко.
- Доземно вклоняємося ЗСУ за таку можливість зустрічатися та вчитися!
- Прощавай, ІV обласна літня школа вчителів-філологів! Уже очікуємо анонсу на V літню школу!
Рефлексія від учасниці школи Наталії Мовчан
Я буду вчити учнів скидати
З Шевченка шапку і схиляти голову перед його величчю.
Я буду працювати, як бджілка,
заглядаючи в очі дітей з-під чарівних капелюхів,
які складають 16 асоціативних слів.
Я критично підійшла до самоаналізу й
усвідомила, що багато чого навчилася для життя.
І коли я це донесу до учнів, то отримаю в знак подяки не тільки розуміння ромашки Блума, а й польові квіти.
Хай у наших серцях звучить музика.
Життя тече спокійно і постійно, як ріка,
А оптимізм і бадьорість будуть присутні у вас,
як обов’язковий ритуал ранкової кави.
Емоції понад усе.
Хай у вашому житті буде доречна мотивація,
наповнений глибокий зміст, компетентна рефлексія.
І хай збудеться все, про що ми мовчимо!