20-22 вересня 2018 року відповідно до Програми реалізації Всеукраїнського науково-педагогічного проекту «Філологічний Олімп» відбулося навчання в міжрегіональній осінній школі «Методичний вернісаж» для учасників Проекту вчителів зарубіжної літератури, української мови та літератури, регіональних координаторів, наукових консультантів.
Організаторами заходу стали Комунальний навчальний заклад Київської обласної ради «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів», Інститут післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області, журнал «Філологічний Олімп» та друкарня Проекту «Олімп».
Міжрегіональна осіння школа «Методичний вернісаж» зібрала 74 учасники Проекту з 7 областей України на туристичній базі «Кремениця» Вижницького району Чернівецької області, серед яких – 3 наукових консультанти: Кавун Л.І., професор кафедри укр. літератури і компаративістики Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького, доктор філологічних наук; Шитик Л.В., професор кафедри українського мовознавства та прикладної лінгвістики Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького, доктор філологічних наук; Федунович-Швед О.Т., доцент кафедри методики викладання суспільно-гуманітарних дисциплін Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області, кандидат філологічних наук; 3 координатори областей: Гарна С.Ю, Донецька область, Гриценко О.Г., Київська область, Іванова Л.І., Чернівецька область, а також Химера Н. В., автор і відповідальний виконавець Проекту та Буза М.В., головний редактор журналу «Філологічний Олімп», директор друкарні «Олімп».
До, ре, мі… Стукають колеса потягу Київ – Чернівці. До, ре, мі… Б’ються їм в унісон учительські серця… А за вікном – осінь, золота пора… Скільки приємного, таємничого, цікавого вона несе з собою.
Буковинська земля радо вітала учасників всеукраїнського науково-педагогічного проекту «Філологічний Олімп» – учителів зарубіжної літератури, української мови і літератури, регіональних координаторів, наукових консультантів, які мали спільні мрії та бажання в міжрегіональній осінній школі «Методичний вернісаж»: скласти та заспівати величну симфонію, присвячену сучасному уроку літератури в контексті концепції «Нової української школи».
Учасників педагогічної школи гостинно зустрів Чернівецький національний університет імені Ю.Федьковича, який відразу заполонив усіх своїм незвичним виглядом: високі цегляні стіни, стрункі вежі, круті схили дахів – усе це створює враження вічної піднесеності і святковості. Матвійчук Оксана Михайлівна, голова українсько-німецького культурного товариства при центрі Gedankendach, кандидат філологічних наук, та Барасій Олег Ігорович, проектний менеджер центру Gedankendach, розповіли про культурні проекти Центру та продемонстрували, як у Чернівцях «оживає» література.
Лужанський загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів ім. В. Орелецького Кіцманського району став епіцентром подій першого дня роботи осінньої школи. Саме тут, Химера Наталія Володимирівна, відкрила роботу міжрегіональної осінньої школи «Методичний вернісаж». Її виступ продовжили Федунович-Швед Оксана Тарасівна, викладач кафедри методики викладання суспільно-гуманітарних дисциплін ІППОЧО, кандидат філологічних наук, Руда Галина Василівна, проректор Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області, кандидат педагогічних наук, Равлюк Руслана Миколаївна, начальник відділу освіти, культури та соціальної роботи Мамаївської сільської ради ОТГ.
Іванова Лілія Іванівна, методист науково-методичного центру суспільно-гуманітарних дисциплін ІППОЧО, представила учасників осінньої школи.
Розенквіт Ірина Аркадіївна, учитель зарубіжної літератури Лужанського загальноосвітнього навчального закладу І-ІІІ ступенів імені В. Орелецького, Федунович-Швед Оксана Тарасівна, викладач кафедри методики викладання суспільно-гуманітарних дисциплін ІППОЧО, кандидат філологічних наук, Бачук Тетяна Григорівна, учитель зарубіжної літератури Чернівецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №316 Чернівецької міської ради, організували роботу у групах вчителів Волинської, Донецької, Київської, Рівненської, Черкаської, Чернівецької, Тернопільської областей та міста Суми зі створення симфонії учительської душі. А щоб симфонія зазвучала на повну силу, потрібно було виконати завдання. Отож учителі взялися до роботи.
До – перша нотка симфонії – відкрилася і зазвучала після того, як учасники Проекту представили команду своєї області.
Ре – друга нотка симфонії – відкрилася після того, як учасники склали пазли: висловлювання видатного Учителя Василя Сухомлинського.
Мі – третя нотка симфонії – відкрилася, коли учасники відгадали та назвали девіз літературної епохи.
Фа – четверта нотка симфонії – відкрилася, коли за буквами алфавіту учасники склали та представили словник фраз сучасного учителя.
Соль – п’ята нотка симфонії – відкрилася, коли виконали спортивні завдання з учасниками фітнес-клубу.
Ля і сі – шоста й сьома нотки – відкрилися за допомогою веселих дзвіночків та вчителів школи, які виконали прекрасну «Пісню про вчительку».
Ця симфонія, створена учасниками Проекту, зазвучала сьогодні й звучатиме протягом усієї роботи осінньої школи «Методичний вернісаж» на туристичній базі «Кремениця» Вижницького району Чернівецької області.
Другий день міжрегіональної осінньої школи був присвячений роботі педагогічної майстерні, роботу якою організували за двома платформами.
Методична палітра, презентована учасниками осінньої школи, відзначалася розмаїттям форм (тренінги, майстер-класи, презентаційні меседжі, воркшоп, педагогічна майстерня) і цікавим змістовим наповненням. До уваги було представлено:
тренінг «Сучасний інструментарій вчителя-словесника» (Примаченко Римма Віталіївна, учитель зарубіжної літератури Немішаївського НВК «Спеціалізована загальноосвітня школа ІІ-ІІІ ступенів – загальноосвітня школа І-ІІІ» загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів» Бородянського району Київської області); презентаційний меседж «Кроссенс як сучасний метод активізації навчальної діяльності учнів» (Дрюк Наталія Олексіївна, учитель зарубіжної літератури Удачненської загальноосвітньої школи I–III ступенів Покровської районної ради Донецької області); майстер-клас «Реалізація емоційно-ціннісної змістової лінії» (Піскаєва Тамара Євгеніївна, учитель зарубіжної літератури Здолбунівської гімназії Рівненської області); майстер-клас «ТОП-10 ідей застосування Storytelling на уроках мови і літератури» (Баєва Алла Василівна, учитель української мови та літератури Комунальної установи Сумської гімназії № 1, м. Суми); презентаційний меседж «М.О. Булгаков. «Собаче серце». Українські сторінки життя і творчості. М.О. Булгаков і влада, трагедія митця. «Собаче серце» як метафора соціальних експериментів революційної доби. Конфлікт натовпу, масової свідомості та інтелекту» (Малигіна Любов Миколаївна, учитель зарубіжної літератури Черкаського гуманітарно-правового ліцею Черкаської міської ради); тренінг «Інтерактивні форми роботи на уроках зарубіжної літератури» (Чоловська Ольга Сильвестрівна, учитель зарубіжної літератури Борщівської загальноосвітньої школи I–III ступенів №2 Тернопільської області); майстер-клас «Методика ейдотехніки та її використання у процесі вивчення ліричних творів» (Щербатюк Вікторія Станіславівна, методист відділу гуманітарної освіти Донецького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти); воркшоп «Інноваційний кейс учителя: інтерактивний підхід до вивчення біографії письменника» (Сорока Інна Іванівна, учитель зарубіжної літератури Комунальної установи Сумської загальноосвітньої школи I–III ступенів № 5, м. Суми); педагогічна майстерня «Годинник – трансформер як полісемічний прийом навчання» (Цапенко Наталія Олександрівна, учитель зарубіжної літератури Комунальної установи Сумської загальноосвітньої школи I-III ступенів № 22 імені І. Гольченка Сумської міської ради); презентаційний меседж «Емоційний інтелект і можливості його розвитку» (Скубенко Тетяна Миколаївна, учитель зарубіжної літератури Смілянської загальноосвітньої школи I–III ступенів № 1 Смілянської міської ради Черкаської області).
Робота педагогічної майстерні була насиченою. Усі її учасники щедро ділилися своїми фаховими надбаннями, креативними методичними ідеями, обмінювалися досвідом.
Незабутні враження залишилися в учасників школи від виступу команди «Стоп-Кадр» (НВК «Берегометська гімназія»), переможця Всеукраїнського конкурсу «Ліги сміху Захід», яка зачарувала присутніх своєю артистичністю, гумором, чудовим виконанням пісень.
Цей день виявився надзвичайно насиченим: у другій половині дня учасники осінньої школи здійснили похід-екскурсію на перевал Німчич і отримали надзвичайно позитивні емоції від прекрасних буковинських краєвидів.
Третій день нашого «Осіннього вернісажу» також був насичений приємними враженнями та емоціями. Але вже зранку ми сумували з приводу того, що незабаром доведеться попрощатися з новими та старими друзями, однодумцями-філолімпійцями.
Як можна поїхати додому, не купивши собі та друзям приємних дрібничок на згадку про перебування на Буковині? А якщо за 15 кілометрів від вас вирує знаменитий Косівський базар? І ось уже ми тут. Кожен знайшов у Косово подарунки для себе та друзів: хтось віз вишиту сорочку чи сукню, хтось – намисто та браслети, а гурмани – місцеві сири.
Після такого перепочинку розпочалася «Арена педагогічних ідей» (захист командами областей педагогічної ідеї). Команди представляли та захищали свою педагогічну ідею. Ось де кожен зміг себе проявити! Чого тут тільки не було: і майстер-шеф педагогічних смаколиків від сумчан, і театральна візуалізація поезії Т.Г.Шевченка черкащан та єдиного представника Волині (соловейко), які організували хор усіх учасників вернісажу, та їх чудовий вірш «Вівать!» про наше перебування на Буковині; і цікаві методичні ідеї від команди Рівненської області, коли всі почали шукати блокноти, щоб їх занотувати. Найбільша на цьому заході команда Донеччини «перевернула клас», а представники Київщини зібрали методичний кейс та заспівали пісню про Філологічний Олімп. Господарі-буковинці свою презентацію робили у вигляді книги «Читацькі компетентності», де кожна сторінка присвячена цікавим формам роботи їхніх учителів.
Компетентне журі науковців проекту Кавун Лідія Іванівна, професор кафедри укр. літератури і компаративістики Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького, доктор філологічних наук; Шитик Людмила Володимирівна, професор кафедри українського мовознавства та прикладної лінгвістики Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького, доктор філологічних наук; Федунович-Швед О.Т., доцент кафедри методики викладання суспільно-гуманітарних дисциплін Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області, кандидат філологічних наук, цього разу не назвали переможця, бо його і справді не було – усі області показали свою професійність, майстерність, продемонстрували креатив, акторські здібності та харизму. Мудрим рішенням журі було присвоїти кожній команді нагороду-номінацію: (Сумам – «Педагогічний майстер-шеф», Рівному – «Акмостратеги творчого пошуку», Черкасько-Волинському союзу, який виник у нас на заході, «Віват, креативність», Донецькій області – «Майстрині перевернутого класу», Київській – «Модератори інноваційних ідей», Чернівецькій – «Олімпійські симпатії»).
Як і сучасний урок, осіння школа мала етап рефлексії, коли команди, озброївшись маркерами, клеєм, наліпками, кольоровим папером, взялися малювати свої враження від осінньої школи. Тут були й вершини гір, і поляни квітів, і серця сповнені любов’ю та гарними спогадами, і намисто вражень.
Прощальним акордом «Осіннього вернісажу» на Вижничині стало вручення сертифікатів та фото на згадку, обмін телефонами та електронними адресами.
Чернівці нас проводжали дощем, напевно, не хотіли прощатися з учасниками. Спогадами про осінню школи ми ділилися ще й у потягу «Чернівці – Київ», бо команди Київщини та Черкащини їхали в одному вагоні.
А попереду – плідна робота на всіх напрямках реалізації Проекту і, звичайно, нові зустрічі уже старих друзів-однодумців.