КОІПОПК


Кві 24 2025

Print this Запис

Формування навичок безпечної поведінки: методичні інструменти й виклики для вчителя

 

24 квітня 2024 року співробітники КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів» провели в онлайн режимі навчально-методичний семінар на тему: «Формування навичок безпечної поведінки: методичні інструменти й виклики для вчителя». Учасниками семінару стали більше 100 вчителів інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут» Київщини.

Захід став майданчиком для обговорення важливих аспектів формування безпечної поведінки учнів у сучасному світі. Мета та завдання семінару:

поглиблення розуміння сутності компетентності з безпеки у шкільному курсі;

ознайомлення з ефективними методичними інструментами для викладання тем з безпечної поведінки;

обговорення викликів, з якими стикаються педагоги під час реалізації змісту курсу;

сприяння підвищенню професійної компетентності вчителів у контексті Нової української школи.

Усі спікери семінару є активними членами освітньої майстерні, що діє на базі КОІПОПК і закладів освіти Київської області: Острівського ліцею Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області та КЗ Кагарлицької міської ради «Кагарлицький ліцей №4». Діяльність майстерні спрямована на пошук ефективних рішень для розвитку важливих життєвих учнів, зокрема – навичок безпечної поведінки. Під час семінару спікерами були презентовані практичні підходи до організації навчального процесу, приклади інтерактивних методик, а також відбувся обмін досвідом між учасниками.

Семінар відкрила Стовбур Любов Миколаївна, проректор КНЗ КОР «КОІПОПК», яка наголосила, що безпечна поведінка – це компетентність 21 століття, котра є необхідним складником гармонійного розвитку особистості та запорукою збереження життя і здоров’я учнів.

Однією з доповідачок семінару була Лисенко Любов Григорівна, директор Острівського ліцею Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області, керівник освітньої майстерні. У своєму виступі з теми «Освітнє середовище закладу освіти як простір для формування відповідального ставлення до життя й здоров’я» Любов Григорівна поділилася практиками створення безпечного, підтримувального й мотивувального середовища в закладі освіти, що сприяє формуванню у здобувачів освіти відповідального ставлення до власного життя, здоров’я та благополуччя інших.

Коновал Анна Леонідівна, учитель початкових класів КЗ Кагарлицької міської ради «Кагарлицький ліцей №4», представила доповідь «Наступність у дії: як підготувати молодшого школяра до відповідального вибору в ситуаціях ризику» (з досвіду роботи вчителя початкових класів), у якій наголосила на важливості формування навичок безпечної поведінки ще з початкової школи. Вона поділилася реальними кейсами з практики, методами інтеграції тем безпеки в щоденний навчальний процес та надала рекомендації щодо побудови довіри між учителем і учнем як основи для відповідального вибору в ризикових ситуаціях.

Рожанська Наталія Іванівна, заступник директора КЗ Кагарлицької міської ради «Кагарлицький ліцей № 4», виступила з доповіддю «Формування навичок безпечної поведінки на уроках української мови: інтеграційні підходи в контексті НУШ», у якій продемонструвала, як теми безпеки можуть бути органічно інтегровані в уроки української мови. Вона навела приклади завдань, вправ і текстів, що сприяють формуванню в учнів критичного мислення, усвідомлення ризиків та відповідального ставлення до себе й оточення. Особливу увагу було приділено інтеграційному підходу, який є ключовим у реалізації концепції Нової української школи.

Горбач Ірина Іванівна, учитель англійської мови КЗ Кагарлицької міської ради

«Кагарлицький ліцей №4», представила доповідь «Learning English – Learning Safety: міжпредметна інтеграція як інструмент формування компетентностей» з акцентом на важливості міжпредметної інтеграції як дієвого підходу до формування ключових компетентностей учнів, зокрема безпечної поведінки. Педагог поділилася прикладами, як на уроках англійської мови можна формувати навички, пов’язані з безпекою, відповідальним вибором і критичним мисленням.

Лисенко Надія Іванівна, методист відділу загальної середньої освіти КНЗ КОР «КОІПОПК», закликала педагогів ширше застосовувати інтеграційний підхід в освітньому процесі як ефективний інструмент формування життєвих навичок, зокрема навичок безпечної поведінки. Особливу увагу спікерка приділила питанням оцінювання сформованості компетентностей з безпеки і наголосила на важливості формувального оцінювання, рефлексії та залучення учнів до самооцінювання як способу розвитку усвідомленої поведінки.

Захід пройшов у професійній, дружній атмосфері співпраці, став платформою для живого діалогу між педагогами та сприяв збагаченню методичного арсеналу вчителів. Учасники відзначили актуальність тем, практичну цінність виступів та отримали мотивацію до подальших професійних пошуків у сфері формування культури безпеки серед учнівської молоді.