КОІПОПК


Тра 15 2024

Print this Запис

Проведено круглий стіл «Педагогічні засади запобігання насильству в освітньому закладі і сім’ї: вплив цифровізації та воєнної реальності»

14 травня 2024 року відбувся круглий стіл «Педагогічні засади запобігання насильству в освітньому закладі і сім’ї: вплив цифровізації та воєнної реальності» (у рамках Всеукраїнського фестивалю науки).

Організаторами заходу є Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України і КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів».

Круглий стіл відбувся у змішаному форматі.

Мета заходу – обговорення та пошук шляхів запобігання насильству, зокрема булінгу, в умовах воєнного стану та цифрового освітнього середовища; з’ясування ефективних форм, методів, технологій запобігання різним формам насильства в освітньому закладі, сім’ї та у співпраці педагогів і батьків; залучення дітей та молоді до духовно-моральних цінностей як чинник протидії насильству.

Круглий стіл проведено за двома напрямами: запобігання насильству серед дітей та молоді в умовах воєнної реальності та розширення цифрового простору: педагогічні підходи, методи, технології; залучення дітей і молоді до духовно-моральних цінностей як основи їхньої життєстійкості та протидії різним формам насильства.

У роботі круглого столу взяли участь науковці, науково-педагогічні працівники, викладачі закладів післядипломної педагогічної освіти, освітяни,  слухачі курсів КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів».

Модераторами заходу були: Шахрай Валентина Михайлівна, завідувач лабораторії інституційного виховання Інституту проблем виховання НАПН України, доктор педагогічних наук, доцент; Плівачук Катерина Володимирівна, завідувач кафедри суспільно-гуманітарної освіти КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів», кандидат педагогічних наук, доцент, заслужений вчитель України.

Із вступним словом до учасників круглого столу звернулися: Сотніченко Ірина Іванівна, проректор КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів», кандидат педагогічних наук; Канішевська Любов Вікторівна, заступник директора з науково-експериментальної роботи Інституту проблем виховання НАПН України, доктор педагогічних наук, професор.

У вітальному слові зосередили увагу на викликах, що спровоковані російською агресією проти України, зокрема на зниженні можливостей для повноцінного життєвого становлення дітей та учнівської молоді, зростанні кількості різних видів насильства в сім’ї та учнівському середовищі, послабленні психологічної стійкості юного покоління, наголосили на пріоритетах у вихованні молодого покоління в умовах російсько-української війни та в наукових дослідженнях виховної проблематики.

З доповідями, у котрих розкривалися різноманітні аспекти сучасних підходів до запобігання та протидії насильству в закладі освіти та сім’ї з урахуванням впливу воєнної реальності та цифровізації, виступили: Пащенко Дмитро Іванович, професор кафедри педагогіки, психології та менеджменту освіти КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів», доктор педагогічних наук, професор («Вплив реалій воєнного часу на формування у дітей негативних стереотипів моральних взаємовідносин у сім’ї»); Канішевська Любов Вікторівна, заступник директора з науково-експериментальної роботи Інституту проблем виховання НАПН України, доктор педагогічних наук, професор («Військово-патріотичне виховання старшокласників в умовах воєнного стану: результати констатувального експерименту»); Шахрай Валентина Михайлівна, завідувач лабораторії інституційного виховання Інституту проблем виховання НАПН України, доктор педагогічних наук, доцент («Проблема булінгу і кібербулінгу в освітньому середовищі: вектори розв’язання через призму воєнної реальності»); Плівачук Катерина Володимирівна, завідувач кафедри суспільно-гуманітарної освіти КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів», кандидат педагогічних наук, доцент («Педагогічні умови формування гуманних взаємин батьків та дітей в умовах війни та повоєнного відновлення»); Гончар Людмила Вікторівна, головний науковий співробітник лабораторії інституційного виховання Інституту проблем виховання НАПН України, доктор педагогічних наук, професор («Методичний супровід педагогів щодо запобігання булінгу серед підлітків у цифровому освітньому середовищі»); Федорченко Тетяна Євгенівна, головний науковий співробітник лабораторії інституційного виховання Інституту проблем виховання НАПН України, доктор педагогічних наук, професор («Булінг в дитячому середовищі: проблеми, наслідки, шляхи попередження»); Алєксєєва Олена Іванівна, доцент кафедри педагогіки, психології та менеджменту освіти КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів», кандидат психологічних наук («Превенція цифрової адикції серед дітей та молоді в умовах воєнної реальності»); Загурська Світлана Миколаївна, доцент кафедри педагогіки, психології та менеджменту освіти КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів», кандидат філософських наук («Дослідження та підтримка психоемоційного стану дітей в умовах військової агресії»); Лященко Оксана Борисівна, методист науково-методичного центру професійного розвитку КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів» («Розвиток соціально-емоційних навичок як ефективний спосіб запобігання насильству серед дітей та молоді (на прикладі вивчення української літератури)»); Часнікова Олена Володимирівна, завідувач кафедри педагогіки, психології та менеджменту освіти КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів», кандидат педагогічних наук («Шкільна географічна освіта у протидії насильству в умовах військової агресії»).

Наприкінці науково-практичного заходу було обговорено і схвалено рішення круглого столу. У рішенні наголошено на необхідності посилити та удосконалити пошук ефективних форм, технологій, методів виховання, спрямованих на запобігання різним формам насильства в освітньому закладі, зокрема підвищення безпеки освітнього середовища, створення учнецентрованого шкільного клімату, покращення методичної спроможності педагогів до протидії насильству, зокрема булінгу і кібербулінгу, залучення здобувачів освіти до цікавих, продуктивних видів діяльності, використання потенціалу навчальних дисциплін; акцентувати увагу на важливості педагогічної підтримки дітей і молоді у психотравмувальних ситуаціях, викликаних та (чи) посилених російською агресією, розвитку життєстійкості молодого покоління, розвитку емоційних та соціальних навичок дітей та учнівської молоді, їхньої здатності до асертивної поведінки; розробляти методичні поради батькам, спрямовані на підвищення педагогічного потенціалу сім’ї, її стресостійкості, утвердження гуманних батьківсько-дитячих взаємин, осмислення батьками відповідальності за залучення дітей до різних видів насильства тощо.

За результатами круглого столу буде підготовлено збірник матеріалів у електронному варіанті.