«Географія – єдине мистецтво, в якому останні творіння завжди найкращі»
Вольтер
Контроль і корекція знань та навичок учнів – невід’ємний структурний компонент процесу навчання географії. Виходячи з логіки цього процесу, він є, з одного боку, завершальним компонентом оволодіння певним змістовним блоком, а з другого – своєрідною ланкою, що об’єднує навчальну діяльність школяра у єдину систему. При правильній організації освітнього процесу контроль сприяє розвитку пам’яті, мислення та інтелектуальних умінь учнів. Він допомагає вчителю отримати об’єктивну інформацію (зворотний зв’язок) про хід навчально-пізнавальної діяльності школярів.
Наразі у практиці навчання географії широко застосовуються тестові форми контролю. Підвищення популярності такої форми пов’язано з організацією і проведенням Державної підсумкової атестації учнів у системі загальної середньої освіти, яка проводиться з 2009 року у вигляді зовнішнього незалежного оцінювання з географії за допомогою тестів.
Вчителі географії використовують тестові завдання ЗНО для проведення попереднього, поточного, тематичного й підсумкового контролю, у більшості випадків створюючи їх самотужки. Необхідно зазначити, що вони не завжди враховують вимоги теорії тестування до проєктування цих завдань. Отже, проблема аналізу теоретичних засад тестового контролю залишається актуальною.
Саме в цьому питанні розбирались учителі географії під час проведення заключного заняття майстер-класу «Використання запитань ЗНО з географії у створенні тестових завдань у 6, 8, 11 класах для контролю та коригування знань з топографії», яке проводилося під керівництвом Кузьменко Лілії Михайлівни, учителя географії, інтегрованих курсів природничої освітньої галузі та економіки Рогозівського ліцею Бориспільської міської ради Київської області, вчителя-методиста.
Координатор майстер-класу Валерій Володимирович Совенко, завідувач відділу географії та економіки КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів», учитель-методист, ознайомив педагогів із нормативними документами впровадження принципів НУШ у природничу освітню галузь, презентував нові методичні підходи та сучасні інструменти педагога для організації навчально-дослідницької діяльності на уроках географії.
У першому теоретичному блоці «Методика складання тестів та тестування з географії» було розглянуто питання методики й етапів створення тестів, типи тестових завдань, їх переваги й недоліки. Запровадження в Україні незалежного тестового оцінювання знань диктує необхідність психологічної підготовки учнів до тестової форми контролю знань. Одним з найоптимальніших методів контролю та коригування знань, а також ефективним способом закріплення знань, умінь і навичок учнів є тестування. Цього можна досягти, якщо, починаючи з початкових класів, систематично використовувати таку форму контролю за результатами навчання.
Другий блок «Практикум» мав прикладне спрямування. Розглядалася тема «Використання запитань ЗНО з географії в створенні тестових завдань під час проведення практичних робіт у 6, 8, 11 класах для контролю та коригування знань учнів з топографії», де учасники заходу створювали технологічну матрицю, яка задавала зміст навчального матеріалу, який добирався для перевірки результатів навчання учнів. Вчителі проаналізували важливість та роль різних елементів змісту навчального матеріалу з пропонованих тем. Розробляючи відповідні завдання в групах, зверталася увага на те, щоб така матриця містила рівні досягнень, що перевіряються, їх співвідношення, відповідність стандарту та деяким іншим компонентам. При складанні матриці тесту увага педагогів також зверталася на те, що пропоновані завдання мають охоплювати весь навчальний матеріал, який вивчався у даній темі. Якщо ж тести створювалися за окремими підтемами, то і в цьому випадку необхідно було, щоб вся підтема була охоплена відповідними завданнями.
Третій блок заходу – «Творчий звіт учасників майстер-класу», де педагоги обмінювалися досвідом створення завдань на освітніх сайтах, платформах і сервісах. Таких, як: «Всеосвіта», «На урок», LearningApps, Сlasstime, WordArt, Jamboard, Google Keep та ін. Вчителі продемонстрували високу активність, творчість та обізнаність з даного питання.
Насамкінець слід зазначити, що проблема створення й застосовування тестів у процесі навчання географії вимагає подальших педагогічних досліджень. Тест, як система завдань специфічної форми, є науково обґрунтованим інструментом індивідуального контролю та оцінювання результатів навчальної діяльності учнів, потенціал якого може бути використаний учителями географії тільки за умови врахування теоретичних і методичних засад тестування.
Учасники заходу висловили щиру подяку за високий рівень організації, навчально-методичний супровід та професіоналізм у проведенні обласного майстер-класу його керівнику Кузьменко Л.М.