КОІПОПК


Лют 21 2023

Print this Запис

Проведено друге засідання обласного майстер-класу «Прийоми роботи з розв’язування топографічних завдань під час виконання практичних робіт на уроках географії у 6, 8, 11-х класах»

20 лютого 2023 року відбулось друге засідання обласного майстер-класу «Прийоми роботи з розв’язування топографічних завдань під час виконання практичних робіт на уроках географії у 6, 8, 11-х класах»

Вивчення географії на сучасному етапі неможливе без набуття практичних умінь і навичок. За експертними оцінками, найбільш успішними на ринку праці в найближчій перспективі будуть фахівці, які вміють навчатися впродовж життя, креативно мислити, ставити цілі та досягати їх, працювати в команді, спілкуватися в багатокультурному середовищі та володіють іншими уміннями.

Метод практичних робіт забезпечує поглиблення, закріплення і конкретизацію набутих знань. Формуючи способи наукового аналізу теоретичних положень, він поглиблює зв’язок теорії та практики в навчальному процесі й житті. Саме практичні роботи дають учням можливість активно навчатися, проводити пошуково-дослідницьку діяльність, творчо осмислювати процеси і явища, що відбуваються в оболонках Землі, доводити існування в природі закономірних взаємозв’язків. Основною метою практичних робіт на уроках географії є закріплення на практиці й поглиблення набутих учнями теоретичних знань та формування в них ключових компетентностей у системі шкільної географічної освіти.

Саме в цьому напрямку працювали учителі географії  під час проведення другого заняття майстер-класу з теми «Створення та розв’язування завдань із використанням різних видів масштабів на топографічних картах», який проходив під керівництвом Кузьменко Лілії Михайлівни, учителя географії, інтегрованих курсів природничої освітньої галузі та економіки Рогозівського ліцею Бориспільської міської ради Київської області, вчителя-методиста.

Координатор майстер-класу Валерій Володимирович Совенко, завідувач відділу географії та економіки КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів», учитель-методист, ознайомив  педагогів із нормативними документами впровадження принципів НУШ у природничу освітню галузь, презентував модельну навчальну програму «Географія. 6-9 класи» (авт. Запотоцький С.П., Карпюк Г.І., Гладковський Р.В., Довгань А.І., Совенко В.В., Даценко Л.М., Назаренко Т.Г., Гільберг Т.Г., Савчук І.Г., Нікитчук А.В., Яценко В.С., Довгань Г.Д., Грома В.Д., Горовий О.В.) та ознайомив учасників майстер-класу з  можливостями її реалізації.

До роботи заходу в якості спікера долучилася Остроух Віталій Іванович, доцент кафедри геодезії та картографії, кандидат географічних наук Київського національного університету імені Тараса Шевченка, головний редактор ДНВП «КАРТОГРАФІЯ», який розповів про сучасні вміння та навички при  роботі з топографічними картами і їх значенням в сучасному світі.

У першому теоретичному блоці «Практичні роботи як метод пізнавальної та самостійної діяльності учнів  на уроках географії» були розглянуті питання ефективних методів і прийомів навчання та методики проведення практичних робіт, які мають бути спрямовані на формування ключових компетентностей учнів, формування наскрізних умінь та діяльнісний підхід до навчання.

Другий блок мав прикладне спрямування і називався «Практикум». Учителі виконували інтерактивну вправу, під час якої вчилися розробляти фрагмент діяльнісного уроку для практичної роботи з теми «Як скласти структуровані практичні завдання за топографічними картами для учнів 8, 11 класів». Після виконання такої практичної роботи слухачами майстер-класу було створено шаблон орієнтовних завдань для формувального та підсумкового оцінювання результатів навчання учнів

Третій блок – творче домашнє завдання, де учасники заходу мають на одній з освітніх платформ, або в електронному вигляді, розробити структуровані практичні завдання діяльнісного спрямування з розв’язками, а також критерії їх оцінювання для перевірки результатів навчання учнів 8 та 11 класів з теми «Топографічна карта».

Як говорив Джордж Бернард Шоу: «Єдиний шлях, що веде до знання, – це діяльність». Отже, діяльнісний підхід до навчання та формування картографічної компетентності учнів найкраще можна реалізувати через виконання програмних практичних робіт. Тому значною мірою від учителя залежить ефективність їх проведення.  Він має відповідно до цілей і завдань уроку раціонально «вписати» в його структуру практичні завдання й практичні роботи та організувати діяльність учнів з їх виконання. Обов’язково потрібно враховувати попередню підготовку школярів, чітко визначати цілі й завдання виконуваних робіт, пояснювати їхню поточну й перспективну значущість, допомагати у творчому осмисленні учнями всього обсягу майбутньої роботи, правильності й послідовності виконуваних дій та технологічних операцій.

Учасники заходу висловили щиру подяку за високий рівень організації, навчально-методичний супровід та професіоналізм у проведенні обласного майстер-класу його керівнику Кузьменко Л.М.