Нікому не можна дати освіту на засадах якоїсь окремої науки незалежно від інших наук… Усі знання виростають з одного коріння – навколишньої дійсності, мають між собою зв’язки, а тому повинні вивчатися у зв’язках.
Я.А. Коменський
Усі процеси реформування, що відбуваються в освіті, так чи інакше пов’язані з інтеграцією. Вони охоплюють і природничі науки, тому особливий інтерес викликав семінар-практикум із теми «Формування ключових та предметних компетентностей старшокласників у процесі вивчення інтегрованого курсу «Природничі науки», який відбувся 23 березня 2021 року на платформі «Zoom». До зустрічі приєдналися майже 100 вчителів предметів освітньої галузі «Природознавство» закладів загальної середньої освіти Київської області.
На інтеграції як необхідному дидактичному засобі, за допомогою якого можна створити в уяві учнів цілісну картину світу, сформувати ключові та предметні компетентності, наголосила у виступі Сотніченко Ірина Іванівна, доцент кафедри педагогіки, психології та менеджменту освіти КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів», кандидат педагогічних наук. У XXI столітті головне для людини – це освіта, а тому потрібно побудувати освітній процес так, щоб випускник став цілісною особистістю, здатною адаптуватися у світі, який постійно змінюється, індивідуальністю, яка зможе вирішувати нестандартні життєві завдання, успішно соціалізуватися в суспільстві, підтримувати його сталий розвиток.
Довгань Андрій Іванович, завідувач кафедри природничо-математичної освіти та технологій КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів», кандидат географічних наук, доцент, ознайомив учасників семінару з особливостями реалізації природничої змістової лінії в новому Державному стандарті базової середньої освіти.
Про реалізацію комплексного міждисциплінарного підходу, який поєднує природничі науки з технологіями, інженерією й математикою, розвиває творче та інтегроване мислення, у проєкті STEM-освіта розповів Слободяник Олександр Васильович, доцент кафедри природничо-математичної освіти та технологій КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів», кандидат педагогічних наук.
Особливий інтерес у присутніх викликав виступ учителя-практика Атамасенка Євгенія Михайловича, учителя хімії, учителя-методиста ОЗО «Калинівський академічний ліцей – освітній центр». Євгеній Михайлович презентував досвід організації інтегрованих STEM-екскурсій, методику їх підготовки й проведення.
Досвідом упровадження інтегрованого курсу «Природничі науки» поділилася з учасниками семінару вчитель біології Білоцерківського колегіуму Авер`янова Галина Миколаївна, яка є учасницею Всеукраїнського експерименту «Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення інтегрованого курсу «Природничі науки» для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти».
Присутні на семінарі висловили надію на подальші зустрічі.