«Виховуючи критично грамотну особистість, яка буде здатна діяти у спільноті, як мисляча людина, ми зробимо крок на шляху до створення демократичної держави»
К. Мередіт, Д. Стіл
Критичне та креативне мислення є одними з основних складових формування особистості, здатної аналізувати, висувати гіпотези та оцінювати альтернативи, критично сприймати виклики та робити свідомий вибір. У Концепції Нової української школи акцентується увага на необхідності формування навичок 4К (критичного та креативного мислення, колаборації, комунікації).
Питання розвитку критичного та креативного мислення учнів початкових класів обговорили 25 лютого 2021 року під час другого заняття обласного майстер-класу «Формування предметних та ключових компетентностей молодших школярів у НУШ» Людмили Григорівни Отечко, Тетяни Іванівни Харабари, учителів початкових класів Переяславської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №7 Переяславської міської ради.
Під час заняття слухачі мали можливість ознайомитися з методами, прийомами та вправами для розвитку критичного та креативного мислення, такими як: «Фотостоки», «5+5», «Синтезатор», «Друдли», «Фокус» та ін. Практично ознайомилися з методикою роботи з метафоричними асоціативними картами. Керівники майстер-класу наголосили на тому, що добір прийомів та вправ під час підготовки до уроку розвитку критичного мислення учителю слід здійснювати з огляду на мету, завдання та зміст уроку, слід зважати на особливості цих прийомів, адже на певних етапах уроку вони є ефективнішими, а отже, доречнішими.
Ольга Романюк, методист відділу початкової освіти КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів», наголосила на важливості використання в освітньому процесі креативних завдань, адже сучасний урок – це спосіб організації спільної діяльності вчителя та учня для досягнення цілей навчання, що спрямовані на реалізацію інтересів і запитів особистості.