30 листопада 2018 року завершили навчання директори закладів загальної середньої освіти, які працювали за програмою освітньої діяльності курсів підвищення фахової кваліфікації з проблеми «Нова українська школа: управлінська діяльність керівника закладів загальної середньої освіти» (розробники Матушевська О.В., Алєксєєва О.І., Кабан Л.В.).
У групі навчалися керівники закладів освіти 9 районів (Білоцерківського, Бориспільського, Вишгородського, Іванківського, Поліського, Рокитнянського, Сквирського, Таращанського), міста Броварів, Калитянської, Узинської об’єднаних територіальних громад.
За час навчання керівники ЗЗСО активно працювали з викладачами інституту з таких тем навчальних занять:
«Нова українська школа: міжнародні стандарти та національні пріоритети» (доцент Бачинська Є.М.);
«Пріоритети розвитку української школи в умовах реалізації нового Закону «Про освіту» (доцент Слободяник О.В.);
«Сучасні підходи до управління освітнім процесом у навчальному закладі» (доцент Сотніченко І.І.);
«Сучасні підходи до навчання в системі загальної середньої освіти» (доцент Мірошник С.І.);
«Нова українська школа: організація, забезпечення та реалізація освітнього процесу в початковій школі» (тренер НУШ, викладач Романюк О.В.);
«Іміджева характеристика лідера» (професор Ломачинська І.М.)
«Лідерство як нова освітня парадигма»,
«Педагогіка партнерства – ключовий компонент формули Нової української школи» (доцент Шевченко А.М.);
«Основи освітнього менеджменту» (старший викладач Бутник В.Г.);
«Психологічні особливості діяльності управлінського персоналу сучасної школи» (старший викладач Алєксєєва О.І.);
«Правове регулювання трудових відносин у сфері освіти: теорія, практика, основні законодавчі зміни» (викладач Юрченко І.В.);
«Юридичні аспекти діяльності керівника закладу загальної середньої освіти» (викладач Грабовська Н.В.);
«Оцінювання в середовищі активного навчання»,
«Основи академічної доброчесності»,
«Діловий імідж керівника закладу освіти» (Кабан Л.В.);
«Нормативно-правове забезпечення діяльності керівника закладу загальної середньої освіти»,
«Розроблення освітніх програм для закладу загальної середньої освіти»,
«Організація діловодства у закладі загальної середньої освіти»,
«Використання електронних освітніх ресурсів у професійній діяльності керівника закладу освіти» (старший викладач Матушевська О.В.);
«Діяльність керівника закладу освіти з організації надання платних освітніх послуг у системі виховної роботи закладу загальної середньої освіти» (викладач Галашевська С.В.).
22 листопада 2018 року разом із обласною спілкою директорів ЗЗСО та керівниками регіональних методичних служб слухачі курсів взяли участь у роботі семінару-практикуму «Автономія закладу освіти – від задуму до успішної реалізації», у ході якого ознайомилися з організаційно-педагогічними засадами автономії закладу загальної середньої освіти.
Відкрила захід Бендерець Н.М., в.о. ректора КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів». Наталія Миколаївна звернулася до учасників заходу з вітальним словом, наголосила на важливості тих подій, які відбувалися у листопадові дні в Україні, зокрема:
відзначення 21 листопада 2018 року Дня Гідності та Свободи, п’ятої річниці початку масових акцій громадського протесту, що відбулися під час Революції Гідності (листопад 2013 року – лютий 2014 року), вшанування громадянського подвигу учасників Помаранчевої революції та Революції Гідності,
вшанування 24 листопада 2018 року 85-х роковин пам’яті жертв Голодомору 1932-1933 років в Україні.
Учасники семінару вшанували хвилиною мовчання пам’ять тих, хто змінив нашу країну і зробив її іншою, віддав життя за свободу, незалежність і територіальну цілісність України, загинув від Голодомору.
У ході семінару Омельяненко Ніна Володимирівна, шеф-редактор управлінських видань «МЦФЕР-Освіта» Цифрового видавництва МЦФЕР, і Третяк Вікторія, головний редактор журналів «Практика управління закладом освіти», «Практика управління дошкільним закладом освіти» Цифрового видавництва МЦФЕР, ознайомили учасників з термінами та визначеннями поняття «автономія закладу освіти»,нормативно-правовим забезпеченням автономії закладу освіти, управлінськими аспектами упровадження фінансової автономії закладу освіти.
З досвідом організації харчування учнів в умовах автономії закладу освіти учасників семінару познайомив Захлюпаний Володимир Миколайович, директор Ірпінської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 13 Ірпінської міської ради.
Учасники семінару та всі бажаючі можуть познайомитися з матеріалами заходу на освітньому порталі інститутуу віртуальному кабінеті керівника закладу освіти:
рубрика «Автономія закладу освіти»;
вебінар «Як запровадити фінансову автономію».
На сайті Цифрового видавництва МЦФЕР розміщено матеріали вебінару «Як запровадити фінансову автономію школи: дії директора», де виможете завантажити презентацію Фаїни Іскрижицької, експерта МЦФЕР, з вищезазначеної теми.
Матеріали з питань реалізації фінансової автономії з досвіду роботи Захлюпаного Володимира Миколайовича, директора Ірпінської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 13 Ірпінської міської ради, розміщено на сайті ЗЗСО у рубриці «Фінансове забезпечення».
Частина матеріалів семінару ще готується до розміщення, про що буде повідомлено додатково.
Величезний інтерес у слухачів викликали заняття, проведені на базі Опорного навчального закладу Шкарівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Білоцерківської районної ради Київської області під час педагогічної практики 28 листопада 2018 року.
Майстер-клас «Реалізація положень Концепції «Нова українська школа» в практиці роботи закладу загальної середньої освіти» для слухачів курсів провели Крутаков Олег Владиславович, директор школи, і Лавренчук Галина Михайлівна, заступник директора школи.
Слухачі познайомилися із системою роботи керівників закладу освіти, організацією освітньої діяльності у закладі, допрофільного і профільного навчання учнів, управлінням професійним розвитком педагогічних працівників в умовах інформаційного суспільства та реформування національної системи освіти, інноваційними освітніми проектами, які реалізовані і у цьому навчальному році упроваджуються педагогічними працівниками та учнями у практику роботи закладу, можливістю реалізації міжнародних проектів у закладі освіти на основі співфінансування з Європейським Союзом, досвідом співпраці з сільським головою, керівниками господарств і підприємств щодо розвитку матеріально-технічної бази закладу освіти, системою стимулювання дітей у закладі освіти, обладнанням та роботою інклюзивно-ресурсного центру, бібліотечно-інформаційного центру тощо.
Олег Владиславович детально зупинився на висвітленні особливостей організації освітнього процесу за триместрами, перевагами такого способу організації освітнього процесу для учнів і педагогічних працівників закладу освіти.
У ході роботи була сформульована пропозиція щодо вирішення питання про проведення сертифікаційних заходів для педагогічних працівників закладів освіти на базі закладу освіти, у якому вони працюють. Також було розглянуто питання про залучення освітніх програм і центрів для забезпечення професійного розвитку педагогічних працівників на базі закладу освіти.
На сайті школи розміщено корисні ресурси і посилання для забезпечення ефективної і якісної роботи педагогічних працівників, у тому числі – на ресурси інформаційної системи КНЗ КОР «КОІПОПК» «Нормативно-правове і навчально-методичне забезпечення освітнього процесу».
Слухачі і куратор групи Матушеська О.В. запропонували у подальшому двічі протягом періоду навчання на курсах (початок першого тижня і другий тиждень навчання) організовувати педагогічну практику на базі закладів освіти, що дозволить концентрувати навчання на курсах навколо практичної реалізації питань, що розглядаються на заняттях викладами, у системі роботи керівників і педагогічних працівників області.
Окрім занять, визначених за розкладом курсів, проведено роботу за індивідуальними запитами керівників закладів освіти. Одним із прикладів такого підходу є робота Гурської Лілії Володимирівни, директора Вишенської ЗОШ І-ІІІ ступенів Бориспільської районної ради Київської області з працівниками центру підтримки інклюзивної освіти інституту з актуальних питань упровадження інклюзивної моделі освіти дітей з особливими освітніми потребами.
У ході всього періоду проведення курсів слухачі активно співпрацювати з працівниками редакційно-видавничого підрозділу інституту, зверталися для одержання послуг з питань видавничої діяльності.
З особливим інтересом слухачі ознайомилися з останніми випусками спеціалізованого педагогічного видання департаменту освіти і науки Київської обласної державної адміністрації та Комунального навчального закладу Київської обласної ради «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів» «Інформаційно-методичний збірник». Усі бажаючі придбали для себевипуск № 9 /2018 інформаційно-методичного збірника (переліки програм для реалізації варіативної складової навчальних планів освітніх програм ЗЗСО на 2018/2019 н.р.), україномовний переклад рекомендацій CM/Rec (2018) 7 Комітету міністрів Ради Європи державам-членам про принципи дотримання, захисту та реалізації прав дитини у цифровому середовищі.
Керівники закладів освіти з цікавістю познайомилися із упровадженими в практику роботи інституту системами електронної розсилки документації для виконання, оформлення документів про навчання на курсах, освітніми ресурсами інституту, у тому числі інформаційною системою КНЗ КОР «КОІПОПК» «Нормативно-правове і навчально-методичне забезпечення освітнього процесу», інформаціно-методичними збірниками, що функціонують у структурі інформаційної системи:
«Інформаційно-методичний збірник»,
Під час проведення підсумкової конференції слухачів курсів проведено зустріч слухачів:
з виконуючою обов’язки ректора КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів» Наталією Миколаївною Бендерець,
проректором інституту Алєксєєвою Оленою Іванівною,
деканом факультету підвищення кваліфікації Часніковою Оленою Володимирівною,
у ході якої відбулося активне спілкування з актуальних питань:
- упровадження положень Концепції Нової української школи у практику роботи закладів освіти Київщини,
- розроблення освітніх програм ЗЗСО,
- сертифікаційних заходів щодо навчання керівників і педагогічних працівників у 2018/2019 н.р. щодо підготовки до роботи в умовах Нової української школи,
- висловлення та обговорення пропозицій щодо подальшої організації навчання керівників ЗЗСО,
- вирішення питань про проведення сертифікаційних заходів за запитами керівників методичних служб області, об’єднаних територіальних громад, а також керівників ЗЗСО.
Ця група директорів, слухачів курсів, уособлює той шлях, який пройшли ми всі разом з 1999 року. У цій групі навчалася Кононенко Тамара Романівна, директор Ромашківської школи Рокитнянського району, яка була на курсах директорів у 1999 році.
Це була та група, яка разом з Ігорем Леонідовичем Лікарчуком, Наталією Іванівною Клокар вітала усіх нас з одержанням інститутом ліцензії на провадження освітньої діяльності з підвищення кваліфікації освітян.
У тій групі навчався також Олег Владиславович Крутаков, тоді він працював директором Томилівської школи Білоцерківського району. А цього року ми просили Олега Владиславовича прийняти директорів з курсів у себе в закладі на практику і дуже дякуємо йому, що він з радістю поділився зі слухачами напрацюваннями та здобутками власними і колективу педагогів, дітей, для яких він створює умови для повноцінного навчання й позашкілля, а також дозвілля.
Я дуже вдячна слухачам групи за їхню організованість і відповідальність, активність і позитивну енергетику, професіоналізм і підтримку, вболівання за освіту й освітян, намагання докласти максимум зусиль і вирішити невирішуване, але зробити все, щоб їхні заклади повноцінно працювали, а дітям і педагогам було комфортно навчатися і працювати.
Хочу відзначити, що всі слухачі курсів мали високий рівень сформованості навичок роботи з персональним комп’ютером, пошуку інформації в інтернеті, уміли взаємодоповнювати один одного, працюючи з технікою. Мені як куратору це допомагало в роботі, як і викладачам, які працювали з групою.
Дякую усім службам і працівникам інституту, усім, хто активно і відповідально допомагав реалізувати програму освітньої діяльності слухачів, а також забезпечував якісну роботу і оперативне вирішення питань, що сприяли організації навчання слухачів.
Звичайно, хотілося б встигнути ще і ще більше, багато опрацювати, поспілкуватися, створити. Однак обмеження завжди є і маємо бути в тій реальності, яка навколо нас. Ми продовжимо нашу спільну роботу за допомогою електронної пошти, соціальних мереж, новин на сайтах закладів освіти, нових видань інституту й видавництв, телефонуватимемо, зустрічатимемося.
Це був лише гарний початок, попереду ще довга, натхненна й успішна робота з утілення Концепції НУШ у наших закладах освіти. Ми справимося!!!
Більш детальна інформація про роботу слухачів під час курсів опублікована у випуску № 11/2018 спеціалізованого педагогічного видання департаменту освіти і науки Київської обласної державної адміністрації та КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів» «Інформаційно-методичний збірник».
Олена Матушевська,
куратор групи, старший викладач кафедри педагогіки, психології та менеджменту освіти інституту