Базовий компонент дошкільної освіти наголошує на важливості взаємодії закладів дошкільної освіти з сім’ями дітей як учасниками освітнього процесу.
Саме тому темою заключного заняття педагогічної студії «Реалізація основних принципів педагогіки Марії Монтессорі за парціальною програмою «Світ щасливої дитини», яке відбулося 3 травня 2023 року на базі Білоцерківського закладу дошкільної освіти №31 «Незабудка» Білоцерківської міської ради, було обрано: «Робота з батьками – партнерство родини і закладу дошкільної освіти».
Адже педагогічний колектив дошкільного закладу спрямовує свою діяльність на співпрацю з батьками у створенні розвивального середовища Монтессорі-класів, у яких дитина може розкрити свій внутрішній потенціал; на виготовлення та придбання Монтессорі-матеріалу, який тренує дитину фізично і психічно, забезпечує самостійність і творчість, розвиває увагу й стимулює волю; на створення єдиної демократичної атмосфери виховання дитини в сім’ї та дошкільному закладі тощо.
Надія Нечипорук, завідувач відділу дошкільної освіти КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів», координатор обласної педстудії, наголосила, що нині українське дошкілля потребує переорієнтації на індивідуальні запити особистості дитини щодо розвитку природних та набутих нею здібностей і талантів. Потенціал кожної дитини досить значний. Як стверджує американський психолог Б. Фуллер: «Усі діти народжуються геніями, але впродовж перших шести років ми допомагаємо їм позбутися цієї геніальності».
Феномен педагогіки Марії Монтессорі полягає в її вірі у природу дитини, в її прагненні виключити будь-який авторитарний тиск на людину, яка формується, в її орієнтації на ідеал вільної, самостійної, активної особистості.
Саме сім’я виступає дієвим, моделюючим, соціальним, комунікативним, культурним інститутом виховання, навчання і самореалізації особистості.
Наталія Радоміцька, директор закладу, керівник педстудії зазначила, що взаємодія закладу дошкільної освіти з родинами дітей як учасниками освітнього процесу спрямована на формування високого рівня психологічної культури всіх учасників освітнього процесу і на рівні знань та настанов, і на рівні повсякденного спілкування.
Наталія Яцюк, вихователь – методист закладу, керівник педагогічної студії, провела професійний кейс з проблеми «Використання онлайн сервісів та платформ в організації освітньої взаємодії з родинами вихованців». Вона наголосила, що в умовах сьогодення педагогічний колектив закладу дошкільної освіти ініціює різні форми участі батьків в освітньому процесі, що дозволяє налагодити взаємодію як у змішаному, так і у дистанційному форматах. Незаперечним є той факт, що результативність освітньої роботи полягає у ефективній взаємодії сім’ї та закладу.
Учасникам педагогічної студії було запропоновано до перегляду відеофільми з організації дистанційної взаємодії з батьками.
По завершенню заняття педагоги отримали домашнє завдання: створити та презентувати буклет для ознайомлення батьків вихованців із особливостями організації освітнього процесу в наступному навчальному році.
Учасники педагогічної студії висловили вдячність керівникам та координатору педагогічної студії за цікаві та змістовні заняття, за високий рівень організації, навчально-методичний супровід та професіоналізм у проведенні обласної педагогічної студії.
Приємно було почути відгуки, що педагоги Білоцерківського ЗДО №31 «Незабудка» – палкі прихильники й послідовники педагогіки Марії Монтессорі, сподвижники її відродження та використання як цілісної системи.
Сподіваємось, що напрацювання Білоцерківського ЗДО №31 «Незабудка» допомогли педагогам Київщини в оволодінні філософськими аспектами педагогічної системи Марії Монтессорі, у використанні її принципів в освітньому процесі та у створенні унікального розвивального середовища.
Впевнені, що пропоновані під час роботи педагогічної студії матеріали, зацікавили всіх, хто не байдужий до проблеми виховання самодостатньої, свідомої, активної, самостійної особистості, адже, за переконанням Монтессорі, людина не може бути вільною, якщо вона не самостійна. Тож основне призначення дорослого – допомогти дошкільнику як активному суб’єкту життєдіяльності жити власними силами у згоді з собою, у злагоді з сім’єю та довкіллям.
Переконані, що на запитання: «Чому Україні потрібна педагогіка Монтессорі?» – учасники обласної педагогічної студії впевнено дадуть відповідь: «Щоб зробити крок у майбутнє як демократична незалежна держава, в якій людям добре жити, де цінують себе і поважають інших».